Pages

ORYSENSE

Orysense

::MAKAN SEDAP:: MASAK SELON YANG SEDAP! AUM!

semalam. aku masak daging masak selon untuk kali pertama. teringin sangat nak makan. nak tunggu raya lambat sangat. takut tak sempat pula nak makan nanti...hehehehe...maka aku pun tanpa berlengah tepon mak aku, nak resipi(nampak sangat jarang ke dapur tengok mak masak..hehe)

masak selon ni rupanya lebih kurang macam masak kicap, tapi lebih pedas dan kaw! sangat sedap dimakan bersama nasi impit, nasi lemak, roti mahupun nasi putih biasa. nak ratah pun boleh. hehe...okeylah. makanan sedap haruslah dikongsi bersama kan???? maaf tiada gambar, sebab lauk tu habis menjelang tengah malam. encik suami pun kata mabeles!! kembang hati ai...

bahan-bahan:
  1. serbuk ketumbar - 2 sudu
  2. serbuk cili - 2 sudu(kalau tak suka pedas 1 sudu pun cukup)
  3. serbuk kari - 1 sudu
  4. serbuk jintan manis - 1 sudu (bancuh bahan 1-4)
  5. kayu manis
  6. bunga lawang - 1 kuntum kecil
  7. cengkih - 3
  8. buah pelaga - 3
  9. daun kari
  10. bawang putih - 2 ulas
  11. bawang merah - 5 ulas (hiris bahan 10 dan 11)
  12. bawang besar - 1 labu
  13. halia - 1/2 inci (kisar bahan 12 dan 13)
daging atau ayam perap dulu dalam kicap manis. kuantiti daging atau ayam terpulang la korang nak banyak mana. kalau buat banyak, bahan-bahan di atas boleh ditambah atau dikurangkan kuantitinya mengikut selera korang.

cara masak:
  1. tumis bahan 5 - 11 sampai naik bau wangi.
  2. lepas tu masukkan bahan 12 - 13. tumis lagi sampai wangi gak.
  3. bila dah wangi, masukkan bahan 1-4.tumis sampai naik minyak
  4. masukkan daging atau ayam yang sudah diperap dengan kicap. kacau-kacau biar sebati dengan bahan tumisan. tutup kuali dan biarkan daging masak. kalau perlu tambah sikit air supaya bahan tak hangus dengan cepat okey.
  5. agak-agak daging dah masak, tambah air untuk banyakkan kuah ikut suka hati korang lah. biarkan mendidih, baru tambah garam secukup rasa. jangan bubuh garam awal-awal kalau masak daging okey. nanti daging tu jadi liat.
bila dah siap, boleh la hidangkan.senang je kan? cuba lah buat.

p/s:bagi aku selon daging lebih sedap dari selon ayam!

2 comments:

cik chinta said...

perghh... sdp. tgu ada laki kat ruma br mask r. sorg2 ni xde maknenye

Salhah Suhot said...

@cik chinta,betul..makanan sedap kena la makan ramai-ramai..hehehe...cubalah nanti ye..tak rugi...