Pages

ORYSENSE

Orysense

::RANDOM RANT:: KENAPA CERAI BERAI

Aku tak tau, patut atau tak aku tulis topik ni...makin lama makin berat topik dalam blog ni kan...

Setiap permulaan ada pengakhiran. Pertemuan ada perpisahan. Penyatuan ada peleraian...

Perceraian adalah perkara halal yang dibenci Allah. Seorang perempuan yang meminta cerai daripada suaminya tanpa sebab yang munasabah, akan menanggung dosa.

Dulu, masa kursus kahwin, penceramah cakap, perceraian banyak berlaku kerana masalah batin. Masa tu aku yakin sangat kebanyakan orang mesti fikir lebih kepada masalah seksual.

Tapi sebenarnya, bagi aku(sekarang) seks hanya keperluan fizikal. Sama macam kita bersenam juga. Tak lebih dari itu.

Masalah batin sebenarnya lebih kepada emosi. Rohani. Jiwa.

Jiwa kosong. Rumah tiada sakinah. Tak diisi dengan keperluan rohani. Tak ada nur. Tak ada barokah. Itu yang mendorong kepada perceraian.

Perempuan, memerlukan lelaki yang boleh mengisi keperluan rohaninya. Boleh memberikan ketenangan. Rasa dilindungi. Lelaki yang selalu mengajak kepada kebaikan, bukan menambah mungkar dan maksiat. Lelaki yang mampu memimpin tangan isteri ke syurga Allah.

Kenapa aku menulis macam ni? Sengaja. Sebab banyak sangat iklan 'bulat-mantap-pejal-ketat' & 'panjang-besar-tahan lama' kat fb. Buat aku geli nak buka fb. Seolah-olah, matlamat perkahwinan cuma itu semata. Bahagia dunia.

No comments: