Pages

ORYSENSE

Orysense

DIARI BERSALIN

7/9/2012
5.50 pagi : pecah ketuban. panggil mak. pakai pad. mak masih selamba masak sarapan. hahaha...

9.00 pagi :  baru pergi hospital. itu pun tak terus daftar masuk dewan bersalin. sebab tak ada sakit-sakit lagi. sempat juga buang air besar(uuu tu pun nak cerita..)

12.45 petang : pergi ke rumah pak long. adik nak sembahyang jumaat. baju dengan kain dah basah.

3.00 petang : check in hotel bersalin. bukaan masih 2 cm. masuk balik wad GA.

8/9/2012
5.30 pagi : transfer lagi ke wad bersalin tahap 1.

6.50 pagi : kena masuk ubat prostin untuk bantu bukaan. kena berbaring satu jam tanpa bangun.

8.00 pagi : ctg. mula rasa sakit-sakit. tapi tak la teruk sangat.

1.00 petang : sakit berkurangan.

2.30 petang : bukaan 3 cm. masuk oxy(tulisan yang aku nampak pada botol drip).

5.30 petang : ditolak masuk bilik jeritan kesakitan(bilik bersalin 2nd stage). satart pukul ni mula ada rasa sakit mencucuk-cucuk. rasa nak terkencing. nurse cakap kencing je kat atas katil tu. aku pun kencing. sakit tu datang lagi. kali ni rasa nak kencing dengan berak sekali. tapi serius. sangat sakit. tapi aku masih bertahan. mulut tak berhenti baca doa nabi yunus.

6.20 petang : sakit maha dahsyat. dua orang doktor cuba encourage aku nak meneran. beberapa kali mencuba, tapi gagal. tukar doktor lain pula. tetap gagal. aku disuruh mengiring. masyaallah...sakitnya...memang boleh tercabut nyawa lah setiap kali sakit bersalin tu datang. orang sebelah menyebelah seorang demi seorang berjaya dalam perjuangan mereka.

7.30 malam : kali ni nurse dan doktor cuba encourage. masa ni aku dah betul-betul kehabisan daya. aku redha je macam mana pun anak aku mesti keluar. hati aku menangis setiap kali mendengar provokasi staff nurse, aku lebih pentingkan tak larat aku dari anak...tapi sungguh..aku memang dah sangat-sangat tak berdaya. nyaris tertidur lagi. dengan haus lagi..akhirnya, tugas diambil alih oleh doktor shaggy(gelaran). dia sangat kuat!

8.05 malam : akhirnya, selepas berhempas pulas dengan tenaga terakhir yang aku ada, dapat juga aku mendengar tangisan halus anak lelaki yang aku kandung selama 38 minggu. kecil sahaja bayi aku. terasa mahu sahaja sujud syukur di situ, kalau aku mampu. kengerian tak berakhir dengan satu kelahiran. aku dengar doktor cakap miss v aku dah serupa tau fu fa. macam fragile gila bunyi. macam koyak dahsyat je.....kena jahit banyak sangat....

10.00 malam : akhirnya aku dipindahkan ke wad post natal. mata sangat mengantuk. kepala sangat pening. entah apa yang mak aku pesan aku pun tak tahu. namun aku nampak anak aku di azan dan iqamat oleh encik suami. selepas tu aku cuma mahu tidur.

p/s : nanti aku sambung cerita aku di wad pula.sekarang cuma mahu berehat. aku cuma nak mengabadikan pengalaman aku melahirkan anak sulung di sini. jumpa lagi!

5 comments:

meowwmania said...

alhamdulillah dah selamat

tahniah yer ^^

cik chinta said...

alhamdulillah. Selamat keduanya :-)

Iela Lullaby said...

thniah...wahh...alhamdulillah smuanyer selamat kan..

http://ielahinagiku.blogspot.com/

Husna Adnan said...

Ramai kata lahirkan anak lelaki double susah. Tahniah kerana bersalin normal, Salhah!

Unknown said...

alhamdulillah..terima kasih..mula berpantnag pun lambat.lama sangat kat hospital. saya kena tahan 3 hari.masuk darah 2 beg. baby kena tahan 4 hari. masuk antibiotik. sian baby. banyak gila kena cucuk..