Pages

ORYSENSE

Orysense

::RANDOM RANT:: CARBOMER

Assalamualaikum. Hai.

Baru baru ni aku banyak surf tentang produk simplysiti dermagic moisturizer. Dan ada satu blog ni yang tiba² mention tentang salah satu ingridient dalam moisturizer tu. Carbomer.
.
Kenyataan dia tentang kenapa dia agak skeptik dengan carbomer petik suis ingin tahu aku. Well, kucing kan curious?? Hihi..
.
Jadi, aku pun google la....
.
Carbomer ni biasa digunakan dalam industri kosmetik sebagai bahan penstabil untuk gel based cosmetics.
.
Tapi, carbomer juga bukan bahan semula jadi. Bukan dari tumbuhan, mahupun haiwan. Ia hasil dari petro-chemical based. Haa...macam mineral oil atau petroleum jelly la kot. Pakar kimia lebih tahu.
.
Carbomer digunakan secara meluas sebab bahan ni murah, mudah didapati dan risiko iritasi yang sangat² minimal. Hampir tiada kot?
.
Bagaimanapun, lepas check dekat cosDNA, carbomer 940 adalah comedogenic. Hoh? Jadi, rasanya, orang dengan kulit super oily dan berjerawat mungkin tak sesuai dengan kosmetik yang mengandungi carbomer. Ini andaian aku lah.
.
Apa yang aku tulis hari ni, adalah mengikut kefahaman aku sendiri. Aku bukan pakar kimia mahupun kosmetik. Cuma bila suis ingin tahu terpetik, aku akan cari info sampai aku puas hati. Korang faham ke tak, dah luar kuasa aku dah..hohoho..
.
Okey, till then, tatatititutu!
.
Rujukan:
cosDNA
LisaLise

No comments: