Pages

ORYSENSE

Orysense

NAK BABY JUGAK!! :"> + PENDARAHAN SEMASA HAMIL MENGIKUT HUKUM

awwww....tajuk.......bukan main kan?
siapa tak nak anak,kan?(kecuali la orang yang buat anak untuk dibuang-buang)

balik kepada topik...saya hantar kawan pergi ultrasound check, kat satu klinik dekat seksyen 13,shah alam. dekat je dengan ofis les copaque.
kawan saya ni nak pergi check sebab dia risau dia ada bleeding sikit malam tadi.waktu pagi pun ada sikit...atas sebab risau,dia pun scan la untuk memastikan anak dia sihat.(FYI, dia mengandung 6bulan).

saya pun ikut masuk dalam klinik..so berpeluang la tengok live scan....
OMG.....tak tergambar perasaan....saya rasa macam...sucinya janin dalam rahim ni.....
tengok dia tidur,gerak-gerak,senyum,jelir lidah...
macam ada satu rasa bahagia bila tengok.
ini saya yang tengok,ibu yang mengandungkan tentu lebih lagi bahagianya....
apeni..kacau baby tidur...wekkkkk

yelah,yelah..baby senyum sikit...ngeeee!baru la cantik..

*sila jangan ambil gambar ini tanpa kebenaran saya
*do not steal this picture

rasa nak ajak encik tunang kahwin cepat.saya pun nak baby juga!

dan untuk pengetahuan bersama saya nak kongsi sedikit info tentang pendarahan semasa hamil ni.yelah..ilmu yang baik kalau ada kenalah dikongsi.lagi-lagi ilmu kehamilan ni.so ladies,jangan tunggu dah kawen dan mengandung baru la terfikir tertanya-tanya.lelaki pun patut sensitif juga tentang ni.untuk bakal isteri kamu juga,kan?

"Saya pernah mengutarakan masalah ini dalam forum al-ahkam...saya rasajawapan yg terbaik yg dijelaskan dlm forum itu oleh panelistnya ialah(yg juga diambil dari majmu' fatawa) : 

1-Jika darah yang keluar sblm bersalin TANPA rasa sakit kontraksi bersalin, maka itu darah istihadhah..so, wajib lg solat dsbg.


2-Jika keluar darah BERSAMA rasa sakit,maka itulah nifas.


3- Pndpt Imam Syafie,kurang tpt kerana darah haid tidak keluar lagi semasa sso mengandung.


wallahua'lam                               

Sekadar nak kongsi pandangan. Saya pernah membaca kajian menyatakanbahawa setelah seorang wanita hamil dia tidak lagi mengeluarkan darahhaid. Oleh itu, menurut kajian juga darah yang keluar ketika mengandungadalah darah kotor atau istihadhah.

Selain itu darah yangkeluar sebelum anak kelaur (tumpah darah) juga bukan darah nifas,bererti anda masih wajib bersolat, atau perlu qada solat selepas bebasdaripada nifas nanti. Sebab nifas adalah darah yang keluar selepaskeluarnya anak. Wallahualam


Sila Rujuk DARAH WANITA PANDANGAN ULAMAK DAN PAKAR PERUBATAN

Lagipun pendapat Imam Syafie yg menyatakan ia darah haid tidak berlandaskandalil qati' tetapi hanya ijtihad berdasarkan pengetahuan perubatan yangprimitif pada masa itu.

jgn tinggal solat. syaitan suka sgt orang tinggal solat ni macam2 cara dia boleh buat...apa lagi saaat nak melahirkan seorang umat islam..."

 
*sumber dari satu forum yang saya tak tahu namanya

4 comments:

tqahmisdar said...

sangat berguna ilmu ni =)
thanks for sharing...

Salhah Suhot said...

sharing is carig ;D

nanie said...

Ape name clinic tepi les copaque nie ek?

Salhah Suhot said...

@nanie, tak igt la nama klinik ni..tapi klinik scan ni memang ada satu je kat kawasan tu.