Pages

ORYSENSE

Orysense

GWIYOMI

Aku tau pasal gwiyomi ni lambat kot daripada orang lain. Lepas tu aku terus tengok youtube. Ramai pulak yang buat video gwiyomi ni. Selebriti, orang biasa, lelaki perempuan ramai-ramai buat...ahaha...kalau yang comel tu memang comel lah.

Lepas tu aku wiki gwiyomi ni untuk memahami maksud asal gwiyomi ni. Jadi mari menambah pengetahuan.
Berdasarkan The Bangkok Post, "Gwiyomi" atau "Kiyomi" adalah slanga Korea yang digunakan untuk merujuk kepada seseorang yang comel.[1] The lyrics of the song can be interpreted as "1 + 1 = Cutie, 2 + 2 = Cutie", etc.[1]
Gwiyomi (귀요미) berdasarkan kata sifat "gwiyeo-un" (귀여운), dimana ianya bermaksud comel. Gwiyeo merangkumi maksud kecomelannya, dan "-un" adalah satu bentuk konjugasi diubah bagi setiap penggunaan yang dimaksudkan. Berakhir dengan kata sifat "-mi" (-미) mempunyai kesan yang mencerminkan kata sifat, dan dengan itu mengubah perkataan kepada kata nama. Oleh itu, "gwiyomi" bermaksud orang yang comel.
Asal-usul gerakan gwiyomi pula diilhamkan oleh Jung Ilhoonyang ahli BtoB yang membawa kepada "pertempuran kecomelan" dalam kalangan selebriti korea yang lain dalam siri game show.

Oh....jadi kalau kita terjemahkan cara pengiraan gwiyomi ni dalam Bahasa Melayu......

1+1=comelnya
2+2=comelnya
3+3=comelnya
4+4=comelnya
5+5=comelnya
6+6=comelnyaaa!!!!!!!!!!!!!!!

Erk..apakah????? Nampaknya che'gu matematik akan pening kepala lah....XDD



p/s: atau che'gu matematik terpaksa menjadi pemain gwiyomi supaya anak murid suka matematik. erk...pengsannn............

No comments: