Pages

ORYSENSE

Orysense

KESAN RANCANGAN TV KEPADA ANAK KECIL

Rumah aku tak ada astro. Yang ada arial biasa-biasa je.. Channel yang paling terang tv9 je. So..aku memang tak ubah channel lain la.

Baru-baru ni ada iklan. Uji bakat untuk idola kecil 6. Terus cepat-cepat aku berdoa supaya anak aku tak tergolong dalam umat yang sukakan hiburan lagha sebegitu..

Apa kena mengena kan tajuk dengan cerita ni? Heheh.. Aku cuma terfikir, adakah kita sebagai ibubapa memantau apa yang anak-anak tonton? Adakah rancangan yang mereka tonton sesuai dengan usia mereka? Bermanfaatkah?

Pada aku, kebanyakan kartun animasi atau rancangan kanak-kanak sekarang tak seperti dulu. Aku ingat lagi, dulu ada rancangan mari bercerita yang sangat menarik. Kartun animasi ketika itu pula sangat menarik, dan bermoral. Hehe..

Sekarang, dalam slot banana tu, sangat sedikit kartun animasi yang memberi impak moral yang baik untuk anak-anak.. Bukan tak ada, cuma sedikit. Contoh animasi spongebob. Bagi kita orang dewasa spongebob menghiburkan. Dan kita tak ambil kisah pun dengan kerenah span tu. Tapi kita tak pasti apa pula yang melekat di minda anak-anak. Mungkin ada yang meniru..

Macam tadi, sebelum aku keluar jemput encik suami. Ada sorang budak ni..sambil pegang besi, konon-konon ala gangster, sambil lafaz dialog ni.. "lu cari pasal dengan gua ye...tak guna lu...." berulang-ulang dia sebut dialog tu.

Whoa...tanjat gegel....kecik-kwcik dah tiru kl gangster.... Brrrr... Seram mak! Mak dulu berlakon ultraman, gaban dan satria baja hitam je nak....

Nasib baiklah arwah bapak aku dulu tapis rancangan yang kami tonton. Terutamanya rancangam hiburan nyanyi-nyanyi. Memang dia tak bagi tonton. Hasilnya sampai sekarang aku tak peduli sangat rancangan seperti itu. Rancangan gossip? Lagila aku memang tak gemar. Rasa macam join mengumpat memfitnah pula...

Poin aku, sebagai orang tua, kita memang kena pantau apa yang sampai pada anak kita. Luangkan masa menonton bersama anak-anak. Kalau kita rasa apa yang ditonton tu tak bagus, terangkan kepada anak kita, apa yang tak bagus...dan ingatkan anak-anak supaya jangan tiru perangai watak tu....

p/s: anak aku suka betul upin ipin.

1 comment:

zuhaili zue said...

ank ai pn suke upin ipin tu...hehe