Pages

ORYSENSE

Orysense

PTPT-(KAMU SAMBUNG LA SENDIRI)

kalau sebut nama perbadanan terkenal ni..rasanya semua orang pun tahu...
lagi-lagi pelajar ipt macam saya...

dan saya rasa semua pun tahu tentang tawaran pertukaran ke sistem ujrah yang baru ini diwar-warkan kepada peminjam sedia ada...er,...maksud saya peminjam yang menandatangani perjanjian pinjaman sebelum tahun 2008..

saya pun sudah membuat permohonan..diluluskan atau tidak..tak tahu lah...

tapi tadi terbaca tentang helah ptptn di facebook...(maaf, malas nak link)..
saya tak tahu nak mengatakan ini adalah helah atau tidak...saya pun bukan pakar kewangan....

beginilah....katakan kamu peminjam sedia ada, yang bayaran untuk caj perkhidmatan adalah 3%..kamu boleh membayar berapa pun nilai yang kamu mampu dan kadar caj akan berkurangan mengikut kadar pinjaman. jadi lebih cepat kamu selesaikan bayaran, lebih kurang kadar caj yang dikenakan.
faham??

manakala sistem ujrah 1% ni pula merupakan kos upah(nama lain tapi maksud sama) yang kadarnya rata...maksudnya caj tidak akan berkurangan mengikut baki semasa..tapi dengan kadar yang lebih rendah.....dan sistem ujrah ni akan memaksa peminjam membayar melalui potongan gaji(uhh..sakit bagi yang baru mula bekerja)..
 
haha..mana mau lari!!ayat along ptptpun


apapun kalaulah kadar caj adalah 0%....bukankah kita akan bebas dari riba?
haha..mimpi indahku sebagai pelajar yang tak akan pernah tertunailah nampaknya..
jadi..menyimpanlah dari awal untuk anak-anak kita...supaya tak perlu meminjam dari along ptptpun

4 comments:

norien arshad said...

ad gak bc note td kt fb .. budus je kn !

nurihime said...

haha..entah la..aku bukan la pakar agama/kewangan,tp pade pendapat aku cmner pun carenye,kite ttp kene bayo pinjaman..kalo x suruh wat potongan pun aku ttp nak wat potongan..asalkan aku bayar utang....

norien arshad said...

btl 2 ... asalkan x bebankan kite sbgi peminjam .. selagi mampu byr la ..klu leh bia cpt abes utang

nurihime said...

seb baek tade button like kat cni..haha