Pages

ORYSENSE

Orysense

JANGAN PAKAI CERMIN MATA HITAM

ehem..maksud aku yang beli murah-murah dekat TS or mana-mana gerai.
memang cantik, macam-macam gaya, murah pula tapi rupanya efeknya agak bahaya juga pada mata..

dalam keadaan normal tanpa memakai cermin mata hitam, anak mata kita akan mengecil bila terkena cahaya. ini adalah tindakan semula jadi mata mengawal jumlah cahaya yang masuk ke dalam mata, termasuk sinar UV. jadi bila kita pakai cermin mata hitam(yang murahan tanpa pelindung UV), secara automatik, cahaya jadi kurang masuk ke dalam mata. anak mata membesar untuk membenarkan lebih cahaya masuk ke dalam mata. dan lojiknya, sinar UV pun masuk lebih dari yang sepatutnya ke dalam mata

dalam tak sedar, konon nak cantik, atau mengelak silau, kita dah pun merosakkan mata yang cuma ada sepasang ni...TAHNIAH!
http://www.emocutez.com

aku baru tahu je pun..

serius aku tak tipu.nasihat ni optometris sendiri yang beritahu pada aku. jadi, aku dan mak aku dinasihatkan tidak memakai sebarangan cermin mata hitam, bukan tak boleh pakai, boleh..tapi beli dari kedai yang betul. yang memang ada pelindung UV tak akan di jual begitu murahan.

mungkin kalau dilihat dari sudut perniagaan, mesti kamu semua nak cakap, 'eleh, dia nak laku kan jualan kedai dia la'

tak percaya terpulang, tapi fikir semula. mata kita cuma sepasang. kalau rosak, tak ada ganti.

*nasib baik pergi periksa mata. sah aku tak sesuai pakai contact lense.huhuhu. sesiapa selalu kena ketumbit, itu adalah petanda awal tak sesuai. agak-agak pakai sekejap boleh tak?

No comments: