Pages

ORYSENSE

Orysense

JAWAPAN

masih tentang mata..
*terima kasih encik google
malam tadi aku jengah blog optometris ni dan bertanyakan soalan.
satu berkenaan penggunaan CL dan satu lagi tentang rabun.
nampaknya aku kena pergi check mata cepat!

soalan:
salam. nak tanya sikit.baru2 ni sy ada pakai contact lense warna freshkon.untuk solution pakai renu. saja2 nak cuba pakai.saya tak la rabun, cuma ada silau sikit.tahap silau tu tak pasti lama x check. masalahnya saya punya mata rasa kering jadi selalu la guna eye drop(utk contact lense).selalunya saya pakai pun tak lama, maksimum 6jam sebab rasa kering sampai rasa mata bengkak dan gatal sikit. ada sekali tu saya pakai sampai saya rasa kering+silau melampau sampai pening.

1.adakah saya ni x sesuai pakai CL ataupun CL tu yang tak sesuai dengan mata saya?

2.kalau ikut lojik rabun tak boleh sembuh kan.tapi dulu(mb dalam tahun 2003@2004) saya pernah buat pemeriksaan mata berkomputer dan disahkan ada rabun+silau yang sama range (50 cmtula kot).tahun 2005 periksa lagi,power naik ke 70.tapi masih tak pakai spek.tahun 2007 sekali lagi buat, rabun dah tak ada cuma ada silau.adakah rabun tu jadi 'hilang' sbb mata saya dah terbiasa dgn imej yang saya nampak hari2 atau mesin yg silap?

maaflah soalan kalau cam tak pandai.tapi saya mmg tak tahu dan nak tahu.

jawapan:
yg pertama

tak semua sesuai pakai CL tapi actually masalah tu ada penyelesaian kebiasaannya...

banyak sebab dan keadaan yg menjadikan saudari mengalami simptom yg dinyatakan.. antaranya, CL terlalu ketat dengan mata, mata saudari tidak mempunyai kualiti air mata yg sesuai untuk pemakaian CL, saudari mempunyai alergi, CL sudah luput tarikh (expired), CL koyak di bgn tepi, dan mcm2 lagi..

saudari boleh periksa keadaan mata dengan optometrist di mana2 hospital dan pusat optometris swasta.

yg kedua..

utk masalah rabun turun ni mmg ramai yg mengalami situasi mcm saudari.. kalau nak tahu kenapa perkara ni terjadi boleh baca artikel sy tentang pemeriksaan mata berkomputer (link ada di sidebar blog ini....:)

power yg dikatakan turun ini selalunya tidak signifikan pun dan bergantung kepada ralat pemeriksa..

ralat ini berlaku kerana pemeriksaan mata dilakukan oleh mesin ataupun juruoptik yg tidak bertauliah...

jika power mata turun dengan signifikan pun pasti ada penjelasannya (katarak, diebetes) tapi kes ini jarang2 berlaku...

terima kasih bertanya...

sesiapa ada soalan tentang mata,boleh lah terjah

*sayangi mata kita!

No comments: