Pages

ORYSENSE

Orysense

JANTINA: LELAKI ATAU PEREMPUAN?

bakal ibu bapa, tentunya teruja nak tahu jantina anak dalam kandungan. penting sangat ke nak tahu jantina anak? bukankan lelaki atau perempuan tetap juga anak kan? tetap juga anugerah Allah?

pada aku, agak penting juga tahu jantina anak lebih awal. bukan la mesti nak tahu. tapi kalau boleh tahu lebih awal, bukankan lebih mudah mencari nama? melalui buku 'Seindah nama semurni peribadi', usraz sharhan kata, seeloknya menamakan anak dalam kandungan seawal usia kandungan 120 hari, atau 4 bulan usia kandungan. sebab ketika itu, roh sudah ditiup ke dalam janin. tapi kenalah pastikan dulu jantina anak kan, kalau nak namakan pun. dibuatnya kita bagi nama lelaki, tapi yang keluar perempuan..aduh, sedih la pulak..begitulah sebaliknya.

cara paling mudah nak tahu jantina anak, pergi scan la dekat klinik. tapi cara ni pun kadang-kadang ada error juga. kadang-kadang baby malu. dia sembunyikan anu dia....jadi jenis pemalu ni susah juga nak tahu kan? ada juga masa scan kata perempuan, tapi keluar lelaki. hoh, macam mana tu? segalanya mungkin, kan?

cara tradisional, lenggang perut. sebiji kelapa yang dah dikopek diletakkan atas puncak perut. kalau kelapa tu bergolek jatuh ke kanan, anak lelaki. kalau ke kiri, perempuan. err..kalau kan, kelapa tu bergolek ke celah kelangkang atau turun ke dada macam mana pula? XD.. lagi pun aku dengar lenggang perut ni amalan khurafat. kenapa ya? ada kena baca mentera apa-apa ke sebelum melenggang tu?

satu lagi cara, tengok tabiat ibu semasa mengandung. ada yang kata kerenah-kerenah semasa mengandung ni sebenarnya dipengaruhi oleh jantina anak dalam kandungan.

contoh.
anak perempuan:
  • emosi tak tentu
  • tidur banyak mengiring ke kiri
  • banyak mengidam
  • morning sickness yang teruk
  • suka makan benda masam / berasid
  • muka jadi bermasalah; kering, kusam, berjerawat..
  • bentuk perut tak cantik, tak berapa nak bulat
 anak lelaki:
  • tenang dan gembira
  • aktif
  • tidur banyak mengiring ke kanan
  • tak ada morning sickness atau morning sickness yang ringan
  • tak suka benda masam
  • tak mengidam bukan-bukan
  • muka berseri-seri
  • bentuk perut cantik
 tu antara contoh-contoh la...tak semestinya betul pun.....kerenah aku pun bercampur-campur..
  • emosi tak berapa tenteram masa awal mengandung
  • morning sickness aku tak berpanjangan.
  • cara tidur aku berubah-ubah. kejap kiri, kejap kanan, kejap kuak lentang..
  • bentuk perut aku memang tak berapa lawa
  • aku memang tak suka makan benda masam sejak dulu
  • aku ada la juga teringin nak itu ini, tapi selalunya tak dapat pun
  • aku jadi suka sangat dengan benda manis, lagi-lagi masa 3 bulan pertama
  • muka aku jadi kering, dan memang nampak kusam
jadi..korang rasa anak aku lelaki ke perempuan? hehe...aku sendiri tak pasti lagi jantina anak. tapi anak aku respon bila aku panggil dengan nama perempuan yang aku pilih. bila aku panggil dengan nama anak lelaki dia diam je....

tak apalah, lelaki ke perempuan, tetap anak mama dan ayah!

sekian bebelan mak-mak malam ni.. ;)

3 comments:

Hunny Kitty said...

hehehhehe...semoga u n baby sehat selalu...

Salhah Suhot said...

@Hunny Kitty
terima kasih!

Anonymous said...

Sekarang apa sudah tau kah jantan apa betinanya?