Pages

ORYSENSE

Orysense

VIRUS FACEBOOK A.K.A KOOBFACE

pernah tiba-tiba dapat chat message dari salah seorang kawan facebook yang dikenali?
contoh:
minah : hi, how are you?
minachi : wei..mengadalah kamu. speaking konon.
minah : wanna laugh?
minachi : eh..apa kena kamu ni?
minah : is it you in this video?-link(FTP address e.g http//:1234.xyz/blablabla.com)-

lepas tu kamu dengan lurus bendulnya klik link tersebut....
lepas tu...keluar interface youtube, tapi flash player tak update. kamu pun download flash player melalui link...akhirnya......!WARNING-TROJAN FOUND IN BLA-BLA-BLA!
ingat gambar ni?rujuk sini

itupun kalau antivirus kamu bekerja dengan baik..kalau tidak...hmmm....

menurut kajian aku menerusi google(cewah), virus ni tak mendatangkan kerosakan pada komputer, tapi jaga-jaga dengan data peribadi kamu. sebabnya virus ni adalah virus pencuri.
ia mencuri data kamu dan menyebarkan pula virus busuk yang sama kepada orang lain dengan menggunakan nama kamu. akhirnya nama kamu pun busuk...

penyelesaiannya:
tukar kata laluan / password facebook kamu. dalam kes aku(aku pun bendul pintu juga), aku tukar password facebook dan google account sekali(takut google acc aku infected juga). scan keseluruhan sistem komputer, kalau boleh deep scan lah, takut ada yang menetap dalam data cookie kita..bahaya tuuu....

nak menghalang, senang sangat. jangan klik sebarang link yang 'kawan busuk' ni hantar kalau kawan wangi yang sebenar memanglah tak speaking dengan kamu biasanya. ok?

okeylah. setakat tu je yang aku tahu..kalau ada yang terkurang tu jangan malu-malu tambah nasi..eh maklumat..
XD

No comments: