Pages

ORYSENSE

Orysense

::RANDOM RANT:: CERITA NAK KAHWIN

macam balik ke masa silam pulak....

aku melawat nuffnang dan tengok keyword...ada juga yang cari pasal barang pengantin kat blog aku ni...padahal aku bukan ada letak tip penjimatan ke apa ke...

dan aku baca salah satu blog yang aku follow berkenaan majlis akad nikah dengan majlis kenduri...dia tanya, elok buat majlis asing-asing atau sekali? dia tanya kawan-kawan dia, ada yang jawab kalau lambat sangat nanti jadi pengantin basi dan macam-macam lagi.

kalau ditanya pendapat aku, aku akan jawab, bergantung kepada bajet sendiri. mampu atau tak buat dua majlis yang berlainan?

selalu orang buat majlis akad seminggu sebelum kenduri yang besar. tapi, bila buat asing-asing ni, bajet pun jadi lebih sikit. yelah, pengantin sekarang, bertunang pun nak berpelamin mini, kalau nak nikah mesti nak pelamin juga.....betul tak? nanti kenduri besar nak pelamin juga...kan?

nak jimat, buat satu majlis, tapi akan ada pula risiko lain. macam waktu majlis aku dulu, aturcara menjadi kelam kabut. kesian mak dengan abang aku...laju-laju balik rumah lepas nikahkan aku sebab kat rumah orang dah bising-bising cari diorang...aku pulak sebagai pengantin jadi terkontang kanting menguruskan diri sendiri. tak ada orang berpengalaman temankan aku, guide aku apa patut aku buat.

even masa nak mekap untuk nikah pun kelam kabut, kejap-kejap mak aku ketuk pintu, tanya dah ke belum....aku rasa perut kakak andam tu pun dah kecut-kecut tengok betapa kalutnya mak aku...

jadi, aku prefer buat nikah pada waktu malamnya, atau sehari sebelum majlis. buat majlis akad di masjid, dan hanya panggil saudara terdekat termasuk saksi(itu wajib!). kalau buat di masjid, kita tak perlu susah-susah buat majlis di rumah, jadi tak perlu masak dua kali. tak perlulah pelamin akad nikah bagai... yang penting pasangan selamat dinikahkan.

masa kakak nombor dua aku nikah tu lagi la...dia tak ikut pergi masjid pun...suami dia je kat masjid..selesai akad, baru datang ke rumah sarung cincin.

kakak sulung aku pulak buat nikah gantung. lepas enam bulan baru buat majlis besar. tak ada pulak orang cakap dia pengantin basi...

apa pun, pilihan ditangan masing-masing..nak organize sesuatu majlis bukan kerja yang mudah tau! jadi, rancanglah betul-betul....

No comments: